Social media και εθισμός

 Είναι τα κοινωνικά δίκτυα (social media) εθιστικά;


Έχοντας παρακολουθήσει το βίντεό μας, είδαμε ότι, χωρίς καμιά αμφιβολία, τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης είναι εθιστικά και η καθημερινή υπερβολική χρήση τους οδηγεί σε όλο και περισσότερα προβλήματα ψυχικά και σωματικά. 
Μια όψη αυτού του εθισμού είναι και οι selfies με άτομα  που πασχίζουν να δείξουν χαρούμενοι, ευτυχισμένοι για να κερδίσουν περισσότερα likes ενώ στην πραγματικότητα είναι, εντελώς το αντίθετο. Στην εποχή των social media δεν είναι λίγοι οι άνθρωποι που παγιδεύονται στην ιδανική ψηφιακή εικόνα και προκειμένου να την αποκτήσουν διακινδυνεύουν ακόμα και την ζωή τους. Δείτε στην σελίδα αυτή μερικές περιπτώσεις ανθρώπων που ο εθισμός τους στα social media και η ανάγκη τους για την τέλεια selfie τους οδήγησε στον θάνατο:https://parallaximag.gr/life/10-treles-selfies-pou-odigisan-anthropous-sto-thanato .
Στο παγκόσμιο φόρουμ του Νταβός το 2018, ο Μαρκ Μπένιοφ, πρόεδρος του Salesforce, παρομοίωσε τον εθισμό στα social media με τον εθισμό του καπνίσματος και πρότεινε να ελέγχονται κρατικά μέσα κοινωνικής δικτύωσης όπως το Facebook. Πριν από δύο περίπου μήνες δημοσιεύθηκε στους The New York Times, ένα άρθρο με τίτλο: “Are Teenagers Replacing Drugs With Smartphones?”, το οποίο αναφέρεται στην πιθανή συσχέτιση της μείωσης χρήσης ναρκωτικών ουσιών από τους εφήβους και της αντίστοιχης αύξησης στη χρήση κινητών τηλεφώνων από αυτούς. Το άρθρο αυτό βασίζεται στα ευρήματα της τελευταίας έρευνας “Monitoring the Future“, που διεξάγεται κάθε χρόνο από την Αμερικάνικη κυβέρνηση, σύμφωνα με την οποία, η χρήση των ναρκωτικών ουσιών και του αλκοόλ παρουσιάζει πτωτική πορεία τη τελευταία δεκαετία, μια χρονική περίοδο όπου καταγράφεται η μεγαλύτερη ανάπτυξη στην διείσδυση των κινητών τηλεφώνων στη ζωή των Αμερικανών εφήβων. Πώς εξηγείται αυτό το φαινόμενο; Ιατρικές έρευνες απέδειξαν ότι η διάδραση με την τεχνολογία και το διαδίκτυο συμβάλει στο να εκκρίνουν οι άνθρωποι μια χημική ουσία που λέγεται ντοπαμίνη και προκαλεί ευχαρίστηση.
Θα πρέπει να υπογραμμισθεί, ότι η έρευνα διεξάγεται στις Η.Π.Α., μία χώρα όπου η χρήση ναρκωτικών ουσιών όπως το τσιγάρο, το αλκοόλ, η μαριχουάνα, το κρακ και η ηρωίνη από τους μαθητές της δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης είναι αρκετά μεγάλη, διαφορετική για κάθε είδος ανάλογα με την ηλικία των μαθητών. 

Τι συμβαίνει όμως στην Ευρώπη και στην Ελλάδα;
Σύμφωνα με την “Πανευρωπαϊκή έρευνα στο σχολικό πληθυσμό για τη χρήση οινοπνευματωδών και άλλων εξαρτησιογόνων ουσιών” (έρευνα ESPAD) που εκπονήθηκε το 2015 σε 35 χώρες της Ευρώπης, σε δείγμα περίπου 95.000 μαθητών, φαίνεται ότι η διείσδυση του αλκοόλ και του τσιγάρου στους εφήβους μειώνεται τα τελευταία χρόνια. Ταυτόχρονα ωστόσο, σύμφωνα πάντα με την ίδια μελέτη, καταγράφεται μεγάλη αύξηση της εξάρτησης των εφήβων από τον τζόγο και τα κοινωνικά δίκτυα, φαινόμενα που φυσικά συνδέονται με τη διάδοση του διαδικτύου και χρήση φορητών συσκευών. Πρέπει να αναφερθεί μάλιστα, ότι οι Έλληνες έφηβοι είναι πρωταθλητές στον τζόγο σε Πανευρωπαϊκό επίπεδο και μάλιστα με μεγάλη διαφορά από τους δεύτερους Τούρκους (ανάλυση ESPAD από την Καθημερινή).


Ωστόσο, κανείς δεν μπορεί να αρνηθεί  ότι υπάρχουν ομάδες ατόμων κάθε ηλικίας για τους οποίους τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης είναι μια σημαντική διέξοδος κοινωνικοποίησης και επαφής με φίλους και γνωστούς (για παράδειγμα, άτομα με κινητικά προβλήματα).  Aλλά και στην εποχή μας...
Υπάρχει μια άλλη περίπτωση όπου τα social media αποδεικνύονται εξαιρετικά χρήσιμα. Τώρα, σ' αυτή την απρόσμενη περίοδο της πρωτόγνωρης πανδημίας κατά τη διάρκεια της οποίας οι άνθρωποι αναγκάζονται να είναι όσο το δυνατόν περισσότερο απομονωμένοι λόγω του φόβου της διασποράς της νόσου και τις οδηγίες των ειδικών τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης είναι μια γέφυρα με τον υπόλοιπο κόσμο.

Μπορούμε να φανταστούμε όλοι, πώς θα νιώθαμε απομονωμένοι, κλεισμένοι στο σπίτι, χωρίς το Ίντερνετ και τα κοινωνικά δίκτυα σε μια περίοδο όπου πρέπει να ενημερωνόμαστε συνεχώς και ταυτόχρονα να επιβιώσουμε με όσο το δυνατόν λιγότερη επαφή με φίλους και γνωστούς. Ψυχολογικά θα ήταν ακόμα πιο δύσκολα και σ' αυτό συμφωνούν όλοι οι ειδικοί.
Ας δούμε όμως τώρα και την θεωρητική προσέγγιση της σχέσης μας με τα social media, μέσα από την επιστήμη της ψυχολογίας, και ίσως αποκτήσουμε μια πιο σαφή κατανόηση των παρορμήσεων που μας οδηγούν σε αυτά. Σχετικά με το θέμα αυτό, υπάρχουν 3 θεωρίες.


1/ FOMO (Fear Of Missing Out), ένα σύνδρομο που αποτελεί τον πρώτο λόγο που τα κοινωνικά δίκτυα είναι τόσο εθιστικά. Αναφέρεται στον φόβο μήπως χάσουμε κάτι που θα μάθουν οι άλλοι και όχι εμείς, μήπως αφήσουμε μια ευκαιρία να πάει χαμένη ενώ οι άλλοι θα την εκμεταλλευτούν. Το φαινόμενο FOMO εμφανίστηκε το 2000. Σύμφωνα με μια εκδοχή, το ακρωνύμιο υπήρχε σε ένα έγγραφο κάποιου που ασχολούνταν με στρατηγική marketing ενώ σύμφωνα με μια άλλη ότι δημιουργήθηκε από κάποιον απόφοιτο του πανεπιστημίου Χάρβαρντ όταν έγραψε ένα βιβλίο για την επιχειρηματικότητα. Το σύνδρομο μελετάται από τους ειδικούς της ψυχολογίας, εδώ και λίγα χρόνια ταυτόχρονα σχεδόν με την άνοδο των social media. Το 2013, μια έρευνα του πανεπιστημίου της Οξφόρδης κατέδειξε ότι οι άνδρες είναι πιο επιρρεπείς σ' αυτό απ' ότι οι γυναίκες. Η περιήγηση στα κοινωνικά δίκτυα, σύμφωνα με τους ειδικούς, συχνά εντείνει την περιέργεια και χωρίς να το καταλάβουμε περνάμε ώρες κάνοντας scroll σε όποιο  social είναι περισσότερο της μόδας.

Η κυριαρχία της εικόνας και μάλιστα της τέλειας εικόνας, που, συχνά, έχει ελάχιστη σχέση με την πραγματικότητα, μας προσελκύει σαν μαγνήτης. Και κάπως έτσι μπαίνει το FOMO στη ζωή μας. Και κάπως έτσι καλούμαστε να ισορροπήσουμε ανάμεσα στην πραγματική και την εικονική ζωή των social media γιατί, είναι πια αποδεδειγμένο, ότι η σύγκριση αυτή, πολλές φορές, καταλήγει σε κατάθλιψη.
2/ Ο δεύτερος λόγος είναι η αίσθηση ευφορίας, η επιβεβαίωση και η αναγνώριση που αισθανόμαστε όταν γινόμαστε αποδεκτοί. Τον ρόλο αυτόν παίζουν τα likes που μας κάνουν να νιώθουμε περήφανοι και ορατοί σε πολλούς ανθρώπους ακόμα και αν δεν ανήκουν στο φιλικό ή οικογενειακό μας περιβάλλον.
Ο Καναδός ψυχίατρος Eric Berne ανέπτυξε την έννοια των "χαδιών" και έδωσε τον ορισμό τους λέγοντας ότι "τα χάδια είναι η θεμελιώδης μονάδα της κοινωνικής δράσης". Σωματικά, λεκτικά, συμβολικά ακόμα και διαδικτυακά μας προσφέρουν χαρά και τα αποζητάμε έστω και στην εικονική εναλλακτική τους. Η συνειδητοποίηση αυτής της ανάγκης για αναγνώριση μπορεί να μας βοηθήσει να καταλάβουμε γιατί μας ελκύει  η διαδικτυακή αλληλεπίδραση.

3/ Τον τρίτο λόγο τον αναλύει ο 'Αγγλος παιδοψυχολόγος D.W. Winnicot που εισήγαγε την έννοια του "μεταβατικού αντικειμένου", το οποίο βοηθά το παιδί να μετακινηθεί από τον αρχικό του ναρκισσισμό στην αγάπη για τους άλλους. Τα μεταβατικά αντικείμενα ενός παιδιού είναι τα λούτρινα παιχνίδια του ή η κουβερτούλα του, ενώ στην περίπτωση ενός εφήβου ή ενήλικα, στη σχέση του με τα social media, το μεταβατικό αντικείμενο είναι το κινητό του τηλέφωνο. Αυτό του επιτρέπει να κινείται τόσο στον εσωτερικό όσο και τον εξωτερικό κόσμο και να συνδέει και τους δύο.
Τελικά, ο εθισμός στην τεχνολογία είναι η σύγχρονη μάστιγα; Φυσικά και ναι, εφόσον δεν είμαστε συνειδητοποιημένοι χρήστες του διαδικτύου και των μέσων κοινωνικής δικτύωσης. Τα στοιχεία είναι όλο και πιο ανησυχητικά. Πρέπει πάντα να έχουμε κατά νου ότι οι πιο ευάλωτες ομάδες ανήκουν στις ηλικίες 16-24 (Öztürk et al. 2007). Ακολουθούν τα στελέχη επιχειρήσεων που, λόγω εργασίας έχουν συνεχή πρόσβαση στο Ίντερνετ. σύμφωνα με πρόσφατες έρευνες πολλά παιδιά έχουν πρόσβαση σε κάποιου είδους "οθόνη" πριν ακόμα μιλήσουν! Οι αριθμοί είναι αποκαλυπτικοί!  Τα τελευταία δέκα χρόνια οι χρήστες του διαδικτύου αυξήθηκαν κατά 480%!! Σήμερα, υπάρχουν πάνω από 2,32 δισ. χρήστες του Facebook. Kάθε μέρα στέλνονται περίπου 500 εκατ. tweets, ανεβαίνουν 95 εκατ. φωτογραφίες στο Instagram ενώ κάθε λεπτό της ώρας ανεβαίνουν 400 ώρες βίντεο στο You Tube!
Όλος ο πλανήτης εθίστηκε σε κάτι που, μέχρι πριν λίγα χρόνια, ούτε που το φανταζόταν!


Κλείνοντας ας δούμε 6 ακόμα νέους τύπους άγχους (εκτός από το FOMO) που σχετίζονται με τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.
  • BROMO : Αφορά τον φόβο ότι οι φίλοι μας (bros) δεν έκαναν ανάρτηση από κάποιο γεγονός που χάσαμε για να αποφύγουν να μας στενοχωρήσουν.
  • FOJI : Το άγχος της μη συμμετοχής στο Instragram ή το Facebook γιατί δεν ξέρουμε  τι να ποστάρουμε  με τον φόβο ότι κανείς δεν θα μας ακολουθήσει.
  • SLOMO : Το άγχος μήπως αργήσουμε να ανακαλύψουμε τί χάσαμε.
  • ΜΟΜΟ : Ο φόβος ότι χάνουμε γεγονότα που δεν καταγράφονται και δεν αναρτώνται στα social media.
  • FO-MOMO : Ο φόβος ότι χάνουμε κάτι που αναρτάται όταν το κινητό μας έχει μείνει από μπαταρία.
  • JOMO : Η χαρά του να μην συμμετέχουμε καθόλου στα social media. Μια εναλλακτική που εμφανίστηκε πριν από δέκα χρόνια βασισμένη στην αρχή ότι η μη-συμμετοχή είναι απολαυστική.

Πηγές
Ιωάννα 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Digital Nomads : Ψηφιακοί Νομάδες

Ψηφιακός Νομαδισμός : Μια νέα τάση ή ένα νέο επάγγελμα;                       Σίγουρα, μια νέα εποχή στις εργασιακές σχέσεις.               ...